Interjú

Gyűjteményhez ad
kényszermunka
katonaság
front
Szovjetúnió
Don-kanyar
munkaszolgálat
hadifogság
zsidóság
II. világháború
Svájc
szovjet megszállás
partizán
Horthy Miklós

Apa és fia emlékei egyben

2289 megtekintés

Hossz: 00:34:00
Témakörök: rendszerváltoztatás
Leírás: Az interjúalany beszél családjáról, a háború előtti életről, a budapesti mezőgazdaságikiállításokról, amikre édesapjával járt (0:45). Szól arról, hogy a győri program meghirdetése után még nem került ki a frontra édesapja, illetve arról, hogy 1939. szeptember 1-je után sok lengyel menekült érkezett Csurgóra (5:48). Beszél arról, hogy édesapja végül egy munkaszolgálatos század mellett került ki az orosz frontra, ahol írnokként szolgált. Végül a partizánok foglyul ejtették a munkaszolgálatos zsidókat, de a katonák másutt voltak (9:35). Szól arról, hogy a partizánok nem engedték el a foglyaikat egy hónapig, majd egyszer csak visszatértek szinte ruhátlanul a táborba (14:20). Szól arról, hogy otthonról hogyan tudtak kapcsolatba lépni édesapjukkal (19:18), valamint arról, hogy édesapja hogyan találkozott ismerőseivel a fronton (20:15). 1944. februárjában haza tudott látogatni, mire zsidó asszonyok megrohamozták, hogy csomagokat küldjenek rokonaiknak (25:00). Szól a lengyel honi hadsereg felkeléséről, arról, hogy Lengyel Béla nem volt hajlandó a lengyelek ellen harcolni, valamint arról, hogy magyar katonák "vásárolták vissza" Bór-Komorowski tábornok lányát az SS-től (27:22). Állandó átszervezések következtében édesapjáék az utolsók között kerültek vissza Magyarországra, már 1945 januárjában (31:40).
Említett időszakok, témák
  • A két világháború közötti időszak (1918-1941)
  • Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
  • Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
  • Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
  • Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
  • A második világháború időszaka (1941-1945)
  • Magyarország német és szovjet megszállásáról
  • A magyar zsidóság sorsáról, beleértve az embermentést is
  • A Szovjetunióban folyó kényszermunkáról
  • Katonai szolgálatról, hadifogságról
  • Személyi és anyagi veszteségekről
  • Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
  • Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
  • Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
  • Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
  • A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól
  • Az 1945-től 1948-ig tartó időszak
  • Az „ötvenes évek” időszaka (1949-1953)
  • Az 1953-tól 1956-ig terjedő időszak
  • Az 1956-os forradalom és szabadságharc időszaka (közvetlen előzmények, az október 23-tól november közepéig tartó időszak)
  • A forradalmat megelőző társadalmi, politikai mozgásokról
  • A forradalom emberi és anyagi veszteségeiről
  • Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
  • Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltoztatásig
  • Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
  • Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
  • A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól
  • A rendszerváltoztatás és az azóta eltelt időszak
  • Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
  • Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
  • A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról
Interjúalany neve: Ráskó József
Interjúalany lakhelye: Csurgó
Interjúalany született: Csurgó, 1930
Interjúalany foglalkozása: nincs megadva
Felvétel időpontja: 2011. április 14.
Felvétel helyszíne:

Kapcsolódó interjúk

Hossz: 00:45:00
Az interjúalany beszél gyermekkoráról és oktatásáról a ciszterci gimnáziumban, valamint a cserkészetről (0:08). Szól az 1948-as államosításról, az oktatás folytatásáról, az új intézmény és az ifjúsági mozgalmak keltette ellenérzésről, valamint arról, hogy könyvben is kiadta cserkész örstársaival való 1948-as levelezését (2:45). Szól arról, hogy érettségi után a zirci teológiára jelentkezett, amit azonban megszüntettek, a növendékek egy része pedig disszidált vagy börtönbe került (7:30). Ő a budapesti teológián el tudott végezni két évet, majd katonai szolgálatról visszautasították és rakodómunkásként kellett elhelyezkednie (10:15). Szól arról, hogyan került tudományos segéderőként a pécsi egyetemre, s így hogyan állt vissza értelmiségi alapállása (13:50). Végül részben a rend bátorítása miatt elvégezte a pécsi tanárképző orosz szakát kitüntetéssel, és hogyan kedvelte meg Nyugat helyett a Keletet (15:00). Rendszerellenessége miatt vidékre rakták tanítani, majd úttörő vezetést bíztak rá, végül egy külvárosi iskolában tanított Pécsett, de mindegyikkel jól járt, értékes tapasztalatot és tudást gyűjtött ezen évek alatt (18:36). Szól arról, hogy egy ideje már tudományos írásai jelentek meg pedagógia témakörban, amikor felkérték, hogy fogadjon el egy állást a pedagógia tanszéken. Először a hátrányos helyzetű diákokkal kezdett foglalkozni, majd a romológia szakértője lett, ilyen tanszék felállításában is segédkezett (27:20). Szól a rendszerváltoztatásról, arról, hogy szabadon felvállalhatta hitét, és keresztény nyári szabadegyetemet szervezhetett (35:14). Valószínűleg ez is volt az oka nyugdíjazásának (39:40). Végül arról szól, hogyan segédkezett a Mester és tanítvány című lap elindításában Hoffmann Rózsával együtt (42:50).
Interjúalany: dr. Várnagy Elemér
Felvétel időpontja: 2011. június 15.

Hossz: 00:44:00
Tárgy: egyházak
Az interjúalany beszél katolikus családjáról (0:08), majd arról, hogy miként ütközött a vallásos és a kommunista nevelés gyermekkorában (1:40). Elbeszéli, miként tért meg és kezdett a budaörsi gyülekezetbe járni (2:50), illetve azt, hogy édesapja üldözni kezdte, mikor bejelentette, hogy már nem katolikus (5:50). Részletesen elmeséli első néhány látogatását a gyülekezetben és a megtérés élményét (8:32) . Szól arról, hogy frissen megtértként milyen volt a Kádár-kori néphadseregben szolgálni, és azt, hogy szerencsés időpontban jött műtétje miatt mégis a Bibliával foglalkozhatott (12:20). Később az ételosztások és egyéb munkák révén szintén ideje maradt a hitre a szolgálat alatt (17:00). Beszél a hadsereg ideológiai átképzéséről (19:40), majd arról, hogy eltávozásaikor gyakran gyülekezeti barátaihoz ment, s nem haza (21:32). Szól az 1980-as évek második felének megújulásáról, a présház felújításáról és a gyülekezet bővítéséről (22:30). Szól arról, milyen konfliktusa volt a világi iskolákban a hitének terjesztése miatt, és beszél a "Mennybe vezető expressz" című daláról (25:55). Beszél az evangelizációról (32:10), a megfigyelésekről (35:00), majd a rendszerváltoztatás hatásáról, a vallásszabadságról és a Bornemissza Péter iskoláról (37:45).
Interjúalany: Gombos Attila
Felvétel időpontja: 2011. április 01.

Hossz: 00:32:00
0:00 családi háttér, gyermekkor, iskolák 4:13 sokan, akik másképpen gondolkodtak, szellemi parkolópályára került, ő is egy műszaki könyvesboltban kezdett, majd kiadványszerkesztésre tért át 11:09 a rendszerváltoztatás furcsa élményként érte őket, a bölcsész értelmiségiek számára felszabadulást hozott 14:28 a rendszerváltoztatás után a multik betörtek a lappiacra, és komoly háttér nélkül nem volt esélye egy lapnak, ő is indított egy folyóiratot, de nem élt sokáig 17:50 ezt követően egy alkotóközösségben dolgozott 19:30 a három T kategóriáját idézi fel 22:14 elkezdtek restaurálással foglalkozni, számos munkájuk volt
Interjúalany: Dr Forgács György
Felvétel időpontja: 2011. április 01.